یکی از نقاط قوت مدیسه در برابر سایر رقبا شجاعتش در ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیلهای تبلیغاتی است. به خاطر همین هم بررسی آزمون و خطای کمپینهای ایمیلی آنها میتواند پر از یادگیری باشد به همین خاطر قصد دارم برای این که با ساختار یک ایمیل تبلیغاتی محصول محور آشنا شویم ایمیلی که به تازگی از این فروشگاه دریافت کردم بررسی کنم.هدف این پست به هیچ وجه نقد نیست بلکه میخواهم از این محتوای خوب و ادغام آن با تجربههای خودم یک فرمت خوب برای این نوع ایمیلها بدست بیاورم.
قسمت اصلی ایمیل موضوع (Subject)
اگر که به تصویر دقت کرده باشید در این کمپین از یک عنوان نسبتاً خوب (حداقل قابل درک و شفاف) برای معرفی ایمیل و بالا بردن نرخ باز شدن ایمیل استفاده شدهاست، در واقع مخاطب با دیدن همین تک جمله است که انتخاب میکند ایمیل را باز کند یا آن را به سطل زباله ارسال کند. با توجه به آزمون و خطاهایی که در فروشگاههای محصول محور داشتم متوجه شدم که هر چه ایمیل حاوی عنوان و موضوع شفاف برای مخاطب و با توجه به ماهیت کسب و کار باشد قطعاً نرخ باز شدن بیشتری خواهد داشت.
محتوای داخلی ایمیل:
اگر نگاهی به ساختار داخلی ایمیل کنید متوجه میشوید که تمرکز، بیشتر روی تصویر بوده است و قصد آن است که با معرفی دستهبندیهای مختلف محصولات به همراه تخفیفات ویژه، کاربر با کلیک روی تصاویر به سایت هدایت شود اما نکتهای که میتوانست به بهبود ارتباط کاربر با محتوا کمک کند استفاده از متن در ابتدای ایمیل و معرفی چند خطی و یا یادآوری همراهی مخاطبان است و از طرفی استفاده از دکمههای CTA و یا دعوت به عمل در ایمیل به ما کمک میکند تا درصد کلیک کاربران را تا نرخ بسیار بالایی افزایش بدهیم.
قسمت اصلی ایمیل موضوع (Subject)
اگر که به تصویر دقت کرده باشید در این کمپین از یک عنوان نسبتاً خوب (حداقل قابل درک و شفاف) برای معرفی ایمیل و بالا بردن نرخ باز شدن ایمیل استفاده شدهاست، در واقع مخاطب با دیدن همین تک جمله است که انتخاب میکند ایمیل را باز کند یا آن را به سطل زباله ارسال کند. با توجه به آزمون و خطاهایی که در فروشگاههای محصول محور داشتم متوجه شدم که هر چه ایمیل حاوی عنوان و موضوع شفاف برای مخاطب و با توجه به ماهیت کسب و کار باشد قطعاً نرخ باز شدن بیشتری خواهد داشت.
محتوای داخلی ایمیل:
اگر نگاهی به ساختار داخلی ایمیل کنید متوجه میشوید که تمرکز، بیشتر روی تصویر بوده است و قصد آن است که با معرفی دستهبندیهای مختلف محصولات به همراه تخفیفات ویژه، کاربر با کلیک روی تصاویر به سایت هدایت شود اما نکتهای که میتوانست به بهبود ارتباط کاربر با محتوا کمک کند استفاده از متن در ابتدای ایمیل و معرفی چند خطی و یا یادآوری همراهی مخاطبان است و از طرفی استفاده از دکمههای CTA و یا دعوت به عمل در ایمیل به ما کمک میکند تا درصد کلیک کاربران را تا نرخ بسیار بالایی افزایش بدهیم.
اگر به ساختار ایمیل در تصویر نگاه کنیم اطلاعاتی که در ابتدای ایمیل باید در اختیار کاربر قرار میگرفت در انتهای ایمیل آمده و با فونت خیلی ریز توضیحاتی را به مخاطب ارائه میکند در حالی که مخاطب قبل از آن که ایمیل را اسکرول کند با تصویر اولی که از ایمیل میبیند تصمیم میگیرد به خواندن ادامه بدهد یا آن را بسته و این بار با اطمینان بیشتری آن را به سطل زباله بفرستد. نکته مهم ارائه توضیحات کافی در ابتدای ایمیل و استفاده از تکنیک هرم برعکس در محتوا است.اگر با محتوای اولیه بتوانیم مخاطب را جذب کنیم قدمهای بعدی خیلی سادهتر میشوند.
در نظر گرفتن ساختار ایمیل در حالت موبایل ویو
نکتهای که در ایمیل به آن دقت شده ساختار مناسب آن برای موبایل است چرا که تصاویر به خوبی زیر یکدیگر قرار گرفتهاند اما اضافه کردن محتوای متنی بالای هر تعریف و توضیح کوتاهی در مورد هر یک میتوانست به شفافیت ایمیل کمک کند.
معرفی سه دسته از محصولات که مشخص نیست به خاطر چه آفر ویژهای در وسط ایمیل قرار گرفتهاند خود یکی از ابهامات این ایمیل است که با قرار دادن دکمه دعوت به اقدام به همراه معرفی و یا ارائه آفر میتوانست مفهوم بهتری داشته باشد.
در بخش بعدی ایمیل یک بنر میبینیم که به ما آفر ویژه سایت را اعلام میکند که هیچ دعوت به اقدام مشخصی مانند برای استفاده از این فرصت استثنائی کلیک کنید یا همین حالا خرید کنید و مانند آن وجود ندارد.
معرفی شبکههای اجتماعی در ایمیل
قراردادن شبکههای اجتماعی میتواند خیلی حرکت خوب و هوشمندانهای باشد اما نکتهای که هم در اینجا و هم در هیچ قسمتی از این ایمیل دیده نمیشود دکمه دعوت به عملهای شفاف برای دعوت کاربر برای انجام یک کار است مانند برای اطلاع از آخرین تخفیفها و محصولات شبکههای اجتماعی ما را دنبال کنید.
در نهایت و در بین رقبایی که مدیسه دارد و فعالیت چندانی در این حوزه ندارند شروع این اقدامات و ارسال ایمیلهای تبلیغاتی میتواند بسیار موثر باشد و باشگاه مشتریان قوی برای مدیسه ایجاد کند هدفم در این مطلب بررسی یک کمپین ایمیل و در عین حال ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود آن بوده است که البته بخش زیادی از آن وابسته به آزمون و خطا و بررسی خروجی هر یک از ایمیلها است.
اگر شما هم نکتهای در مورد این ایمیل دارید و یا در این مطلب دیدید که میتواند آن را به یک منبع خوب برای تدوین ایمیلهای فروشگاهی تبدیل کند حتما به من پیام بدید و یا برایم کامنت بگذارید.
عالی بود
خیلی ممنونم از توجهتون