شیما شریفی

0 %
شیما شریفی
CEO & Co-founder at Monazam.agency
  • کارشناس ارشد مارکتینگ

ارسال ایمیل های محصول محور درست یا غلط!

9 خرداد 1400

ارسال ایمیل‌های محصول محور درست یا غلط!

ایمیل‌های محصول محور با هدف معرفی محصولات با استراتژی‌های مختلف ارسال می‌شوند. این نوع از ایمیل‌ها یکی از مهم‌ترین کاربردهای ایمیل مارکتینگ در کسب و کارهای فروشگاهی است، اما نحوۀ استفاده از آن و شیوۀ معرفی محصولات چه از نظر نوع محصولات انتخابی و چه از نظر گرافیک و متن معرفی آن در میزان اثرگذاری آن روی مخاطب خیلی مهم است.

طبق روال همیشه برای ورود به این بحث به سراغ Inbox ایمیل‌های خود رفتم تا نمونه‌های مختلفی را که برای خودم ارسال می‌شوند را بررسی کنم. میان ایمیل‌های دریافتی از برندها و کسب و کارهای مختلف ایمیل معرفی محصولات دیجیکالا برای بررسی بیشتر چشمک می‌زد. ایمیل‌هایی که تقریباً برای همه ما ارسال می‌شوند و موارد خوبی برای بررسی هستند. قبل از هر چیز باید بگم که به هیچ وجه قصد نقد کسب و کارها را ندارم و باید از این کسب و کارها که امکان بررسی محتواهایشان را با شروع به فعالیتشان فراهم کردن تشکر کنیم. مانند تحلیلی که برای نمونه ایمیل مدیسه نوشتم و سعی کردم در کنار یادگیری از آن‌ نکاتی که می‌توانست در بهبود آن موثر باشد به آن اضافه کنم به سراغ این ایمیل دیجیکالا می‌رویم. (برای بررسی بهتر حتماً پیش از مطالعه باقی مطلب تصویر ایمیل را مشاهده کنید.)

بررسی کمپین های ایمیلی

پیش از این که به سراغ ساختار داخل ایمیل برویم باید در مورد نام ایمیل و توضیحات آن حرف بزنیم: نکتۀ مهم آن است که در توضیحات ایمیل این جمله آورده شده ” خونه رویاییت رو بساز!” حالا سوال اینجاست که من حتی فکر ساختن خانه و یا خرید وسایل خانه را هم در ذهن خود البته تا پیش از دریافت این ایمیل نداشتم! داستان از چه قرار است؟ دیجیکالا با چه منطقی این عنوان را انتخاب کرده زمانی که یک طیف وسیعی از مخاطب را داریم. احتمالا این ایمیل برای همه ارسال نشده، یا براساس خریدهای قبلی ما بوده (که بازهم هر چقدر سبد خرید را بررسی می‌کنم دریغ از یک وسیله خونه) یا بر اساس محصولات تامین کننده‌هایی است که با پرداخت هزینه به دیجیکالا امکان معرفی خودشان را به دسته‌های مختلفی از مخاطبان ایجاد کردن و یا حتی دیجیکالا تصمیم گرفته به صورت رندمی صفحات و محصولاتی که نرخ تبدیل پایینی داشته را به این شکل به مخاطبان معرفی کند و هزار و یک دلیل دیگر. پیشنهادی که برای این دسته از ایمیل‌ها به کسب و کارهای فروشگاهی می‌توان داد این است که بر اساس عادت خرید مخاطبان دسته‌بندی خاصی از محصولات را به عنوان پیشنهاد و در قالب ابزار مفیدی مثل ایمیل ارسال کنند چرا که در این صورت قطعا نرخ باز شدن ایمیل و تبدیل بسیار بالاتری خواهند داشت.

پیش به سوی محتوای داخل ایمیل

اولین نکته‌ای که در این ایمیل جلب توجه می‌کند شاید حالت منویی باشد که برای ایمیل در نظر گرفته شده است. به محض این که آن را دیدم روی تک تک گزینه‌ها کلیک کردم تا به این برسم که همه  این منوها یک تصویر یکپارچه هستند و روی هر کدام که کلیک کنیم به یک صفحه فرود ثابت می‌رسیم اما نه، دوستان دیجیکالا خیلی هوشمندانه و جذاب از این قابلیت استفاده کردند تا هر کدام از دکمه‌ها به صفحه مرتبط خود برسند.حال سوال اینجاست که تا چه حد مخاطب انتظار این ساختار و منو را دارد شاید بسیاری از کسب وکارها به دلیل اینکه منو را فقط به صورت عکس یکپارچه (کلک گرافیکی) در ایمیل‌ها قرار می‌دهند مخاطب را نسبت به این طراحی بی‌اعتماد کرده باشند، مورد دیگر آن است که اصلا مخاطب درکی نسبت به این تصویر سازی دارد یا نه و آیا توقع دارد که این ساختار را در ایمیل ببیند!

یکی از نکات مهمی که در ایمیل دیجیکالا دیده نمی‌شود محتوای متنی است. خوب یا بد بودن این موضوع  خود یک بررسی مفصل دیگر می‌طلبد چرا که این مورد را تنها در صورتی می‌شود ارزیابی کرد که خروجی‌های این کمپین ایمیلی را بررسی کرده باشیم اما نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که دیجیکالا چه هویتی از خود در ذهن مخاطبان ایجاد کرده؟ آیا مخاطب از دیجیکالا انتظار دارد که با او حرف بزند و پیشنهاداتش را با داستان سرایی ارائه کند؟ چیزی که به نظر می‌رسد این طور نیست در واقع مخاطب چنین انتظاری از دیجیکالا ندارد، شاید به دلیل قدمت چند ساله این برند باشد. برند دیجیکالا برای مخاطب عام برندی است که فقط از او انتظار فروش‌های ویژه و معرفی محصولات خشک و خالی را داریم در همین حد هم که در موضوع ایمیل به این اشاره کرده که خونه رویاهات رو بساز جای شکر دارد! زمانی که مخاطبان زیادی داشته باشید که بی چون و چرا همراه شما باشند. غیر از این هم انتظار نمی‌رود.البته این موضوع باعث نمی‌شود که کلا اهمیت داستان سرایی را نادیده بگیریم شاید با داستان سرایی اتفاق‌های بهتری رخ می‌داد!

موضوع داستان سرایی در برند‌هایی مطرح می‌شود که روی آن کار می‌کنند و مخاطب را درگیر یک سفر محتوایی می‌‌کنند البته این سبک از ایمیل مارکتینگ هم چالش‌ها و هم مزایای خود را دارد. برندهایی هستند که در شرایط فعلی به خوبی روی این موضوع کار می‌کنند مانند کمدا که شاید در بررسی‌های بعدی به سراغ آن‌ها هم رفتیم.(این مورد بستگی به بازخورد شما به این محتوا دارد، پس حتما نظراتتان را در زیر این مطلب کامنت کنید تا باهم به نتیجه برسیم.)

نکتۀ بعدی دسته‌بندی محصولاتی است که برای ایمیل در نظر گرفته شده‌است. اگر به این توافق برسیم که این ایمیل برای مخاطب مناسب خودش ارسال شده است دسته‌بندی محصولاتی که برای ساخت خونه رویایی در نظر گرفته شده دسته بندی قابل قبولی است.تنها چیزی که در این تصاویر رعایت نشده است بحث Call To Action‌ها است تصاویر هیچ دعوت به عملی برای مخاطب ندارند، یک CTA مشاهده محصولات ویژه و یا کلیک کنید می‌تواند خیلی کمک کننده باشد. خصوصاً زمانی که فروشگاه هستیم و در نهایت هدفمان برای ارسال ایمیل‌ها فرستادن مخاطب به سایت و در نهایت فروش محصولات است.

حال به صورت کلی مواردی که در ایمیل‌های محصول محور باید در نظر بگیریم را می‌نویسم که خوشحال می‌شوم درادامه این مطلب مواردی که به ذهنتان می‌رسد به عنوان کامنت یادداشت کنید تا این مطلب غنی‌تر و کامل‌تر شود:

  • اثر Call To Action ها را دست کم نگیرید
  • ایمیل‌ها را به صورت شخصی سازی شده ارسال کنید
  • محصولات را با توجه به علایق مخاطب از سوابق خرید قبلی ارسال کنید
  • مشتری را درگیر پیچیدگی نکنید
  • طراحی مناسب ایمیل
  • وقتی ایمیل را به طور کلی فارسی ارسال می‌کنید پیام unsubscribe را هم فارسی کنید
  • سراغ محصولاتی برویم که در فروششان ضعیف هستیم یا در زمان فروش ویژه هستند

امیدوارم که این نوشته بتواند در ارسال ایمیل‌های بعدی شما کمک کننده باشد.

ارسال شده در ایمیل مارکتینگ, دیجیتال مارکتینگ
9s دیدگاه
  • غزل موسوی

    عجب تحلیلی
    لذت بردم

    1:56 ب.ظ 9 خرداد 1400 پاسخ
    • شیما شریفی

      خیلی ممنونم

      9:27 ب.ظ 9 خرداد 1400 پاسخ
  • محسن رهبرنیا

    خیلی عالی! به نکات بسیار خوب و آموزنده ای اشاره کردی.
    منم فکر میکنم به لحاظ محتوایی بیش از حد خالیه. هیچ توضیح یا حتی مشوق خریدی برای این دسته محصولات ارائه نشده؛ چه رسد به داستان‌سرایی. مگر اینکه فرض کنیم این ایمیل صرفا با هدف آگاهی مخاطب از وجود این دسته از محصولات در دیجی کالا ارسال شده است.

    2:19 ب.ظ 9 خرداد 1400 پاسخ
    • شیما شریفی

      سلاام. خیلی ممنونم از توجهت و زمانی که گذاشتی براش.

      9:27 ب.ظ 9 خرداد 1400 پاسخ
  • میعاد

    تحلیل خوب و بازی بود و یک جانبه و طرفدارانه انجام نشده بود. سهم خوبی برای فاکتورهای خود سازمان که از چشم ما دور هست در نظر گرفتید. منتظر تحلیل کمدا هستیم 🙂

    9:09 ب.ظ 12 خرداد 1400 پاسخ
    • شیما شریفی

      سلام و وقت بخیر. خیلی ممنونم از توجهتون و بازخوردتون. خوشحالم که کاربردی بوده براتون

      12:07 ب.ظ 15 خرداد 1400 پاسخ
  • صبا شباهنگ

    بنظر می‌رسه توی طراحی ظاهر منو، بیشتر تمرکز روی مخاطب موبایلی بوده. درسته که توی دسکتاپ هم قیافه خوبی داره ولی کلاً به عقیده من، این حالتِ منو که قیافش قابل اسکروله، برای موبایل مناسب‌تره.
    فکر می‌کنم تا جایی که مربوط به خود ایمیل‌ – و نه لندینگ پیج – می‌شه، طراحی گرافیکی خوش آب‌ورنگ بیشتر از قرار دادن CTA و یا یک کپی کوتاه (مثلاً برای بیان اینکه فلان کالاها انقدر درصد تخفیف دارن تا فرد بیشتر قانع شه کلیک کنه) مورد توجه بوده. البته این هم می‌تونه یک روش باشه برای خودش. به گفته خودتون، بستگی به نتایج کمپین داره.

    1:22 ب.ظ 27 خرداد 1400 پاسخ
    • شیما شریفی

      سلام و وقت بخیر. خیلی از توجهتون ممنونم و ممنون بابت مواردی که اضافه کردید

      11:21 ق.ظ 9 تیر 1400 پاسخ
  • صبا شباهنگ

    یه چیز دیگه هم اینکه نوشته (“خریدِ” انواع تلویزیون)، ولی برای محصولات دیگه از کلمه “خرید” استفاده نکرده. نمی‌دونم هدفی پشتش بوده یا…؟

    1:24 ب.ظ 27 خرداد 1400 پاسخ
یک دیدگاه بنویسید
کپی رایت ©. کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.